סוד ההישרדות של רמי שביט: מנפילה של מאות מיליונים לצמיחה

רמי שביט, האיש שקנה את המשביר בשקל אחד, בנה אימפריית קמעונאות אדירה, ואיבד כמעט הכל – חושף את הסיפור הלא ייאמן שלו בפרק חדש בפודקאסט "רכבת ההשקעות"
20,831 צפיות
מהאיש שקנה רשת קורסת בשקל אחד לבונה אימפריות קמעונאות. רמי שביט

מהסוכן הצנוע ועד ״רמי קונה הכל״: עלייה, קריסה ושיעור כואב

סיפורו של רמי שביט הוא מסע יוצא דופן של יזמות ותעוזה. משווק דלתות צנוע בשנות ה-80, שביט רכש את "שריונית חוסם" והפך אותה לשם דבר. ב-2003, הוא קנה את "המשביר לצרכן" הקורסת בשקל בודד, ומשם יצא למסע רכישות אגרסיבי שכלל את ניו פארם, אופיס דיפו ועוד. הוא כונה "רמי קונה הכל" ובנה אימפריית קמעונאות אדירה. אך ההתרחבות המהירה מומנה במינוף גבוה, והחובות התופחים הובילו לקריסה מתוקשרת, שבתקשורת הכלכלית כונתה "הרפתקה על חשבון הציבור".

הקאמבק הגדול: המהפך ששינה הכל

מתוך ההריסות, שביט עשה מהפך אסטרטגי. הוא מכר את רוב החברות, קיצץ הוצאות משמעותיות, סגר סניפים וחזר להתמקד בלב העסק – המשביר לצרכן. הוא שינה את המודל העסקי, התמקד במותגים חזקים ובנה מועדון לקוחות ענק. ב-2022, המשביר נותר לראשונה מזה שנים ללא חוב, והמניה והרווחים התאוששו. אך שביט לא עצר כאן; לאחר שהוכיח את הצלחת מותג האופנה "קנת קול" בישראל, רכש זכויות שיווק בלעדיות למותג באירופה וחתם על שותפות אסטרטגית עם חברת האיקומרס "גלובלי" (שווי של למעלה מ-6 מיליארד דולר). היעד הבא: 30 חנויות דגל באירופה עד 2028, והפעם – בלי מינוף, עם שותפים חזקים ומיקוד חד.

האזינו לרמי שביט מספר על המסע המדהים שלו ומספק תובנות חשובות בעולם הקמעונאות בפרק המלא בפודקאסט ׳רכבת ההשקעות׳

תזרים מזומנים: הסוד מאחורי ההישרדות

בניגוד למקרים רבים של קריסה עסקית בעקבות רכישות אגרסיביות, המשביר לא הגיע לחדלות פירעון. שביט מסביר: "העסק עצמו הוא עסק חזק מאוד, היסוד – המשביר ומועדון לקוחות, הוא חזק. מהרגע שהבנתי שאני בסחרור עם הנושא הזה של לשרת חוב, הבנתי שהדבר הכי חשוב זה תזרים המזומנים". הוא אף חושף טקטיקות מפתיעות: "לפעמים אתה ממציא מבצעים כדי לייצר תזרים מזומנים. לא פעם אתה מוכר שקל ב-90 אגורות." שינוי המודל העסקי, הצמצום והמיקוד, יחד עם היעדר חוב, הפכו קריטיים לתפקוד היומיומי של החברה.

חווית הקנייה הפיזית והעתיד של הקמעונאות

שביט, ששנים טען ש-90% מהצרכנים עדיין קונים פיזית, מתמודד עם השינויים בעולם הקמעונאות. בישראל, כ-10%-15% מהרכישות מתבצעות אונליין, לעומת 30% באירופה. הוא מתייחס בביקורתיות להטבות מס על קניות אונליין מחו"ל, וטוען שהן פופוליסטיות ומפסידות מיליארדים למדינה."אנשים בישראל עדיין רוצים את חווית הקנייה, אתה רוצה לאכול ואתה רוצה לצאת ואתה רוצה להתאוורר עם הילדים וזה חלק מהחוויה. הצרכן הישראלי הוא צרכן קונה, וזה המזל שלנו", הוא מסכם.

האזינו לפרקים נוספים של ״רכבת ההשקעות״ בהנחיית דן קצ׳נובסקי