אז מה זה בעצם NFT?

שלוש אותיות מתחברות למושג שמטלטל את עולם המטבעות הדיגיטליים. כולם רוצים להיות חלק מזה, מעטים בכלל מבינים במה מדובר. אנחנו ננסה לעשות קצת סדר בדברים ולהסביר בשפה פשוטה מה זה NFT
6,786 צפיות
האומנות הדיגיטלית "Everydays the First 5000 Days" של Beeple (שאטרסטוק)

 

NFT, ראשי תיבות של Non-Fungible Token, ובעברית – אסימון חסר תחליף. לא בדיוק המונח הכי אטרקטיבי, אבל ללא ספק הכי מבוקש שקיים היום בעולם הדיגיטלי. 

אז מה זה בעצם? NFT הוא למעשה תעודת מקוריות ואותנטיות של נכס דיגיטלי, המאומת בטכנולוגיית בלוקצ'יין, ומהווה הוכחת בעלות על הנכס. ה-NFT נפוץ בנכסים דיגיטליים, כמו יצירות, תמונות, סרטונים וכו׳. NFT הופכת עבודות דיגיטליות לייחודיות, ולכן ברות מכירה.

האינטרנט הפך יצירות מכל סוג לזמינות עבור כל אחד מאיתנו. אם בעבר כדי לראות את המונה ליזה היינו צריכים לטוס לפריז ולעמוד בתור למוזיאון הלובר, היום ניתן להוריד מהרשת גירסה דיגיטלית באיכות הדפסה של הציור, להדפיס אותה, למסגר אותה ולתלות על הקיר בבית.

ה-NFT לא מונע את ה״בעיה״ הנ״ל, וזכויות היוצרים על ציור המונה ליזה תמיד ייוותרו בידיו של לאונרדו דה וינצ׳י, אבל הוא כן פותר את שאלת הבעלות על יצירות, מכל סוג שהוא. ומסתבר, שיש לא מעט אנשים ברחבי העולם, שמוכנים לשלם הרבה מאוד כסף עבור זה.

הנהנים הראשונים: אמנות NFT 

טכנולוגיית ה-NFT קיימת כמה שנים, אבל פרצה בקול תרועה רמה במרץ 2021, כשבית המכירות כריסטי׳ס מכר NFT יצירה דיגיטלית של האמן ביפל (Beeple), או בשמו המלא מייק וינקלמן, ב-69 מיליון דולר, הסכום השלישי הכי גבוה ששולם עבור יצירה של אמן שעדיין לא מת.

כאמור, כל אחד עדיין יכול להוריד מהאינטרנט עותק דיגיטלי של היצירה של ביפל, הקרויה "יומיום — 5,000 הימים הראשונים", אבל רק אחד יהיה הבעלים של יצירת האמנות עצמה – אותו אחד ששילם 69 מיליון דולר עבור ה-NFT של היצירה.

קוונטין טרנטינו מכר כ-NFT את הסצינה הראשונה מהסרט האגדי ״ספרות זולה״, שנקראת ״פרק 1״ או ״Royale with cheese״, הכתובה בכתב ידו, בסכום של 1.1 מיליון דולר, אותו שילמה קבוצת משקיעים אנונימית העונה לשם AnonDAO. טרנטינו

מתכוון למכור באותו אופן את יתרת 6 הסצינות מהסרט, כשבינתיים חברת מירמקס, שהפיקה והפיצה את הסרט ב-1994, הודיעה כי בכוונתה לתבוע את טרנטינו על הפרת זכויות יוצרים.

אבל לא רק יצירה או אמנות במובן הקלאסי שלה ניתן למכור כ-NFT. כך למשל, במכירה פומבית למטרות צדקה, נמכר צילום מסך של הציוץ הראשון של מנכ"ל טוויטר לשעבר, ג'ק דורסי, ב-2.9 מיליון דולר. אירוע זה רק מנציח את הוויכוח ההיסטורי ״מהי אמנות״, ואת התשובה האלמותית שאמנות, בסופו של דבר, היא בעיני המתבונן.

דוגמא נוספת ל״יצירה״ שנמכרה במיליונים רבים היא "המצאת האינטרנט. טים ברנרס-לי, המדען הבריטי שפיתח את ה-WWW, מכר כ-NFT את קוד המקור אשר נכתב על ידו בשנת 1989, בסכום ״צנוע״ של 5.4 מיליון דולר. המכירה התבצעה באמצעות בית המכירות סות׳ביס.

NFT של "המצאת האינטרנט" מאתר טים ברנרס-לי (שאטרסטוק)

איך קונים NFT?

כמו בכל תחום, גם כאן ישנן זירות מכירה המתמחות ב-NFT, אבל לפני הכל, כדי שבכלל תוכלו לקנות NFT, אתם צריכים מטבעות קריפטו שנוצרו על הבלוקצ׳יין, כמו ביטקוין או אתריום. תצטרכו גם ארנק דיגיטלי בו תשמרו את המטבעות הדיגיטליים שלכם (חיפוש קליל בגוגל יעלה בפניכם היצע עצום של ארנקים דיגיטליים).

עכשיו כשיש להם הון דיגיטלי, כל שעליכם לעשות הוא להתחבר לאחת מזירות המכירה המתמחות ב-NFT, כמו OpenSea ולהתחיל בקניות שלכם.

מה עושים עם ה-NFT? הרוב קונים אותם להשקעה, בתקווה ששמו את ידם על ה-NFT הנכון שיסדר להם את החיים. אחרים מפרסמים אותם במטאוורס (Metaverse), היקום הוירטואלי, ולמעשה משוויצים ברכוש הדיגיטלי שלהם.

איך בוחרים NFT? איך יודעים אם ה-NFT יהיה שווה משהו בעתיד? אז זהו, אף אחד לא באמת יודע לענות על השאלה הזאת ולחזות את העתיד. כמו בכל השקעה, גם כאן, הרכישה אינה בהכרח מבטיחה התעשרות, ולא כל יצירה הופכת בין לילה (או אלף לילה) למכרה זהב דיגיטלי. ישנם הרבה מאוד אתרים ויועצים שיהיו מוכנים לעבוד עבורכם במציאת נכס NFT שווה.

אתם כמובן גם יכולים לייצר NFT משלכם ולהציע אותו למכירה, בדיוק כמו אותו ציוץ של ג׳ק דורסי. מי יודע, אולי הציוץ הראשון שלכם, או תמונת האינסטוש הראשונה שלכם, יהיו שווים משהו עבור מישהו אחר.